Selasa, 12 April 2011

Cara Menata Dapur Kecil


Luas rumah yang ada di kawasan sempit bukanlah halangan untuk menciptakan dapur yang indah. Kecantikan mengatur furniture, memilih warna dan perkakasan dapur akan membuat dapur yang sempit akan kelihatan lapang dan comel. Berikut adalah 3 prinsip yang harus diterapkan pada dapur kecil Anda.
Akhir sekali, harus membuka ruang dapur,yaitu pada pintu dapur. Misalnya, pintu dapur  yang menutupi sebagian ruang di dalamnya, lebih baik jika pintu-pintu itu “dilepaskan”. Ini akan memudahkan sesiapa saja yang keluar/masuk. Dan jangan sesekali meletak barang di lantai dapur. Contohnya, meletak bakul sampah di lantai dapur yang banyak dilakukan orang. Meskipun ia harus berada di dapur, tapi  ia sangat mengganggu terutama di dapur kecil. Solusinya, ia boleh di letakkan tempat sampah  contoh almari bawah dapur (kitchen cabinet).
-  Hal pertama yang harus di lakukan adalahmengecilkirkan keluasan dapur ukuran semua perabot dan peralatan di dapur. Mengecil ukuran dengan maksud tidak perlu peti sejuk , atau microwave terlalu besar. Kebanyakkan kita membeli perkakasan rumah.. tanpa  memikirkan keluasan dapur atau rumah masing-masing. Sebagai barang keperluan asas ,kemungkinan ia satu barang yang susah dijangka dan diganti..oleh itu memilih besar/kecilnya peti ais tersebut. Dan prinsip ini yang harus difikirkan sebelum mengatur dapur Anda.
Berikutnya, penambahkan cahaya ke dalam dapur kecil Anda. Kerana semakin banyak cahaya yang mengalir melalui sebuah ruang, akan membuat ruang tersebut kelihatan lebih besar. Banyak design dapur kecil mengabaikan peranan jendela di dapur. Akibatnya membuat dapur kecil kelihatan  semakin sempit dan gelap. Cara terbaik adalah menambahkan jendela dan perhatikan efek yang sangat besar terhadap dapur Anda. Tidak hanya itu, dapur yang terang akan lebih nyaman dan sihat.
- Akhir sekali, harus membuka ruang dapur, iaitu pada pintu dapur. Misalnya, pintu dapur  yang menutupi sebagian ruang di dalamnya, lebih baik jika pintu-pintu itu “dilepaskan”. Ini akan memudahkan sesiapa saja yang keluar/masuk. Dan jangan sesekali meletak barang di lantai dapur. Contohnya, meletak bakul sampah di lantai dapur yang banyak dilakukan orang. Meskipun ia harus berada di dapur, tapi  ia sangat mengganggu terutama di dapur kecil. Solusinya, ia boleh di letakkan tempat sampah  contoh almari bawah dapur (kitchen cabinet).
Dulu, dapur adalah bahagian rumah yang kerapkali disembunyikan, letakknya ada di belakang yang tak terjangkau oleh
tamu. Tapi, kehidupan moden dan era rumah kecil telah mengubah semua itu.
Di negeri-negeri Barat, dapur malah kerap dijadikan tempat untuk menerima tamu atau sahabat. Tempat asyik untuk brsantai dengan teman rapat. Sambil memasak ,bergossip, makan,ini membuat ia semakin akrab. Tapi zaman sekarang dapur adalah tempat untuk kelihatan cantik dan bersih sahaja. Beli kat kedai..hehehe
CARA MENATA DAPUR KECIL
Luas rumah yang ada di kawasan sempit bukanlah halangan untuk menciptakan dapur yang indah. Kecantikan mengatur furniture, memilih warna dan perkakasan dapur akan membuat dapur yang sempit akan kelihatan lapang dan comel.
Ini ada berapa tips untuk dapur  kelihatan cantik dan comel:
1. Rancanglah dapur semaksima mungkin kerana untuk rumah kecil akan kelihatan langsung dari ruang makan dan ruang keluarga.
 2. Pilih warna-warna yang cerah untuk memberi kesan lapang.  Anda boleh memilih warna-warna garang seperti orange, kuning, merah. Tapi sebaiknya pilih yang tak terlalu mencucuk mata. Boleh juga  memilih warna-warna dingin seperti biru, hijau, namun pilihlah yang muda dan tidak terlalu gelap.Rancanglah dengan cermat , peralatan-peralatan dapur, bahan makanan, sampai sampah dapur.

3. Sesuaikan bentuk dan design kabinet sesuai dengan tema yang Anda pilih. Dapur yang kecil amat sesuai dengan gaya design minimalis. Namun, tak salah juga bila memilih gaya lama atau country.
5. Suaikan ceramik dan warnanya dengan tema yang dipilih. Ceramik sebaiknya dipasang rata di tembok agar tak ada celah antara kabinet dan tembok.
6. Perhatikan sirkulasi udara, air, dan aliran elektrik di mana harus ditempatkan. Bila perlu pasang exhaust fan untuk membuang asap keluar dapur.
7. Cermin boleh digunakan untuk memberi kesan luas. Bukan hanya melalui ilusi yang diciptakan, cermin juga dapat membantu menghasilkan cahaya yang lebih terang..
8. Gunakan elemen-elemen yang serupa. Itu akan membuat dapur kelihatan rapi dan bersih.
9. Gunakan bekas-bekas  penyimpanan untuk remapah ratus  masak, makanan, atau peralatan agar terlihat lebih rapi.


Tidak ada komentar:

Poskan Komentar